۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

چگونه خود را از اینترنت حذف کنیم


  

بخش زیادی از زندگی ما حول اینترنت می‌گردد. کمتر روزی را بدون چک کردن فیس بوک٬ توییتر یا ایمیلمان می‌گذرانیم. اما برخی٬ حساب‌های کاربری خود را در پی خبرهای حاکی از تهاجم به حریم خصوصی حذف کرده‌اند. دیگر شوق به اشتراک گذاری و لایک کردن جزییات شخصی جذابیت خود را از دست داده است.
آیا شما هم نگران حریم خصوصی خود هستید؟ آیا مقدار داده‌ای را که به اشتراک می‌گذارید٬ مورد بازنگری قرار داده‌اید؟ آیا برای پاک کردن پروفایل‌های آنلاین خود مصر هستید؟ باید بدانید که پاک کردن کامل خود از اینترنت بسیار سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. به این موارد توجه کنید:

۱          با شبکه‌های اجتماعی خداحافظی کنید


پیش از اینکه رسما حسابهای کاربری خود را پاک کنید٬ در صورت امکان تمام اطلاعات مربوط به آن‌ها را دانلود کنید. آرشیو فیس بوک و توییتر و ارتباطات لینکدین از قسمت تنظیمات قابل دانلود است. این اطلاعات در آینده برای شما مفید خواهد بود. سپس حساب خود را ببندید.






۲          از بقیه هم ببُرید


شاید سایت‌هایی هم باشند که با ایمیلتان در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کرده‌اید. از Just Delete Me کمک بگیرید. این سایت لینک قسمت تنظیمات سایت‌های مختلف را به شما می‌دهد تا حساب خود را از آن‌ها پاک کنید.
حتی یک اکستنشن کروم هم دارد که یک نقطه روی مرورگر اضافه می‌کند. وقتی وارد سایتی می‌شوید که در Just Delete Me لیست شده٬ آن نقطه مثل چراغ روشن می‌شود. با کلیک روی نقطه٬ به صفحه پاک کردن حساب در سایت مربوطه وارد می‌شوید.






۳          عواقب خارج از انتظار را بپذیرید


حتی با پاک کردن حساب‌های اجتماعی خود٬ شاید بخشی از زندگی دیجیتال شما برای همیشه در دسترس باقی بماند.
در سال ۲۰۱۳ کتابخانه کنگره آمریکا با توییتر قراردادی بست٬ مبنی بر اینکه بتواند تمام توییت‌های عمومی را آرشیو کند. یعنی تمام توییت‌های شما از سال ۲۰۰۶ در مالکیت دولت آمریکاست٬ حتی اگر حسابتان را پاک کنید. کاربران فیس بوک هم می‌دانند که چه بخواهند چه نخواهند٬ داده‌های آن‌ها ضبط می‌شود. پس از اینکه معلوم شد فیس بوک ـ به طور غیر عمدی ـ داده‌های کاربران را با «پروفایل‌های سایه» ترکیب می‌کند٬ شرکت مورد موشکافی شدید قرار گرفت. پروفایل‌های سایه پایگاه داده‌ای از ایمیل‌ها و شماره تلفن‌های جایگزین‌اند که توسط فیس بوک جمع آوری می‌شود. وقتی یک کاربر از DYI یعنی Download Your Information استفاده می‌کند٬ فیس بوک از او برای دسترسی به اطلاعات تماس و کانتکت‌هایش اجازه می‌گیرد و...
پس حتی اگر حساب کاربری فیس بوک ندارید٬ احتمالا یک پروفایل سایه دارید. البته اگر یکی از دوستان شما اجازه مزبور را به فیس بوک داده باشد.
از طرفی عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی توسط کارجویان٬ برای خیلی از کارفرما‌ها محل سوال است. چرا یک نفر باید این قدر محرمانه باقی بماند؟ خوب داشتن یک پروفایل لینکدین برای زندگی شغلی ما سودمند است.

به هر حال اگر ایمیل دارید و از خدمات آنلاین استفاده می‌کنید (مثلا خرید اینترنتی) تقریبا غیر ممکن است که خودتان را کاملا از اینترنت حذف کنید. اما با بریدن از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید نا‌شناس بمانید٬ حریم خصوصی بیشتری داشته باشید و جزء آدم‌های معدود (و تاثیرگذاری) باشید که تسلیم هیولای رسانه اجتماعی نشده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر