۱۳۹۲ خرداد ۲۶, یکشنبه

درس‌هایی از فینالیست‌های NBA برای رهبری کسب و کار



همان طور که می‌دانید فینال NBA بین تیم‌های هیت و پیسرز ۲-۲ و تکلیف قهرمان به بازی پنجم کشیده شده است. بالاخره امروز قهرمان جام را بالای سر خواهد برد. اما بد نیست در این میان به چند نکتهٔ آموزنده در رابطه با بیزنس هم اشاره کرد.

 Lessons in Business Leadership From the NBA Finals



رهبران بزرگ معمولا شانسی به موفقیت نمی‌رسند. کارآفرینان و مالکان کسب و کار باید توانایی‌های ضروری را برای هدایت تیمشان به مسیر درست، به دست آورند و توسعه دهند. فعلا که همهٔ رهبران سر و ته یک کرباس نیستند. کارآفرینان، به عنوان مثال ستارگان بسکتبال، می‌توانند گسترهٔ متنوعی از توانایی‌ها و استعداد‌ها را نشان دهند. دو ستارهٔ فینالیستهای NBA-۲۰۱۳ (لبرون جیمز، فوروارد میامی هیت و تیم دانکن، فوروارد سن انتونیو اسپرز) اقداماتی انجام داده‌اند تا تیمشان را رهبری کنند. بدون در نظر داشتن نوع رهبریشان، هر دو بازیکن در مسیر حرفه‌ای خود به سطوح بالایی از موفقیت دست یافته‌اند.

در زیر سه راه به شما نشان داده شده که با آن‌ها کسب و کارتان را رهبری کنید و به نتیجهٔ واحدی (بهترین نتیجه) برسید

۱. کاریزماتیک و با جذبه باشید.


lebrongamesevencat


لبرون جیمز کهنه کار، با ۱۰ سال بازی در NBA از خود شخصیت رک و روراستی در تمام دوران حرفه ایش نشان داده. بین دو نیمهٔ بازی پنجم فینال کنفرانس شرق، رو به روی ایندیانا پیسرز، جیمز هم تیمی‌هایش را جمع کرد و صحبت‌های انرژی دهنده‌ای کرد. پیام او یادآوری این نکته به هم تیمی‌هایش بود که آن‌ها باید کمی هم احساساتی بازی کنند و فقط به استعدادشان تکیه نکنند. بازیکنان هیت چهار امتیاز عقب افتادگی در نیمهٔ اول را به پیشتازی با یازده امتیاز تبدیل کردند. به عنوان یک رهبر کاریزماتیک، می‌توانید تا حدودی انرژی به کسب و کارتان القا کنید و اشتیاق تیمتان را برانگیزید. البته یک رهبر کاریزماتیک نباید این دیدگاه را که هم تیمی‌هایش می‌توانند به او کمک کنند از دست بدهد. تعامل با تیم و باور داشتن آن‌ها برای پیش بردن شرکت حیاتی است.

۲. آسوده خاطر، در عین حال قاطع باشید.


#73 Tim Duncan

صحبت‌های جنجالی در جعبه ابزار تکنیک‌های انگیزشی تیم دانکن نیست. این بازیکن ۳۷ ساله انتظارات تیمش را روزانه به صورت شفاهی مطرح می‌کند. تیم دانکن با رفتار رهبرمآبانه‌اش، الهام بخش هم تیمی‌هایش می‌شود تا با کامل‌ترین پتانسیل خود زندگی کنند.

کارآفرینان می‌توانند بدون اینکه سفرهٔ دلشان را باز کنند، یواشکی اعتماد را در کارکنانشان تزریق کنند. رهبران کسب و کار با نشان دادن یک رفتار آرام و آسوده در زمان‌های موفقیت، و یک اقدام حساب شده در سختی‌ها و ناملایمت‌ها، می‌توانند به کارکنانشان اطمینان دهند که می‌توانند کسب وکار را در پستی و بلندی‌های بالقوه کنترل کنند.

۳. دیگران را تشویق به رهبری کنید.



دانکن که اولین بار در NBA دانشجویان- سال ۱۹۹۷ به میدان رفت، در پی جدایی دیوید رابینسون در سال ۲۰۰۳ عملا رهبر سن انتونیو اسپرز شد. اسپرز با اضافه شدن تونی پارکر به عنوان پوینت گارد و مانو جینوبلی به عنوان شوتینگ گارد، قوی‌ترین تیم دههٔ گذشته شده و از ۱۹۹۹ چهار عنوان به دست آورده است. سن انتونیو بازیکنان اطراف دانکن را تقویت کرده تا با هم به عنوان یک گروه تیم را رهبری کنند. با یک رویکرد دموکراتیک، چندین رهبر می‌توانند یک نقش کامل را در فرآیندهای تصمیم گیری و موفقیت کسب و کار ایفا کنند. در فرآیندهای تصمیم گیری، کار گروهی را تشویق کنید. این رویکرد -یعنی تقویت چند رهبر با قابلیت تاثیرگذاری بر موفقیت‌های مالی کسب و کار- می‌تواند رضایت کارکنان را افزایش دهد.

 +,+ منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر